Greymouth - Reisverslag uit Camerons, Nieuw Zeeland van Paul Gulikers - WaarBenJij.nu Greymouth - Reisverslag uit Camerons, Nieuw Zeeland van Paul Gulikers - WaarBenJij.nu

Greymouth

Blijf op de hoogte en volg Paul

10 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Camerons

Urenlang rond rijden door de onmetelijke vrijheid van het N.Z.'se landschap. Uitgestrekte grasvlaktes afgewisseld door bossen met kleine boompjes tot bomen van tientallen meters hoog. Ruige rivieren slingerend door het gebied, met het onstuimig stromende water vol met rotspartijen en driftwood. One Lane Bridges waar je maar net overheen kan rijden, er kan dan nog net een vinger links en rechts tussen de camper en de bridge. Heuvels met herkauwende koeien, blatende schapen of grazende paarden. Hoge bergen met hele stukken ontboste vlakten en iets verderop jong aangeplante bomen. Hele rotswanden die plotseling opdoemen links of rechts van de weg. En werkelijk D U I Z E N D E N varens, ongelofelijk mooi en veel.
Dit alles ingekleurd door alle groen schakeringen die je je maar kunt bedenken en waarvan je nooit gedacht had dat die zouden bestaan.
Hier en daar aangevuld met geel, lichtpaars, grijs en diverse tinten bruin en .... ja welke kleur eigenlijk niet.
Af en toe staat er een huis in de verte met schuur en dan een hele tijd niets. Je waant je regelmatig in de jaren vijftig, zo zien de huizen en ook veel auto's eruit. Indrukwekkend.
Je krijgt hier niet echt het gevoel dat de wereld overbevolkt is. N.Z. telt iets meer als, sorry Es, dan vijf miljoen inwoners, waarvan in de stad Auckland alleen al 1,4 miljoen.
De rest is verdeeld over nog n paar flinke " steden" en het " platte land" en dat over het Noorder en Zuider eiland, kun je nagaan. Ik weet niet hoevaak Nederland past in N.Z. maar het is veeeeeel kleiner.
Zowaar een goldmine bezocht, maar helaas, het is niet alles goud wat er blinkt, totaal uitverkocht.
Onderweg nog de Pancake Rocks en Blow Holes bekeken op het strand met metershoge golven en rotsen die tientallen meters uit zee oprijzen. Sommige naakt en kaal andere bedekt met allerlei groene vegetatie.
Bij Toon van Rijnsoever is het geweldig, half nederlands en half engels pratend, met een fles bier in de hand, spelend met de hond, wandelend aan het strand VOL met driftwood en kiezels en golven die onafgebroken blijven rollen over het zilte zand. Net als god in Frankrijk maar dan anders, nm. in N.Z.
We beseffen ons heel erg goed dat we bevoorrecht zijn om dit mee te mogen en kunnen maken. Het is niet iedereen gegeven om zoveel moois mee te maken aan de andere kant van de wereld, en dat met 2 lieve, gezellige familieleden. Wij trekken met ons " hele hebben en houden" door N.Z. maar er zijn ook hele volksstammen die trekken met hun " hele hebben en houden " , en vaak ook kinderen, van land naar land uit pure wanhoop. En dan doen wij het uit luxe.
Belangrijk is om met twee beentjes op de grond te blijven staan, we kunnen net zo gelukkig en blij zijn op de camping in Elsendorp als hier in N.Z.
Gelukkig en blij worden we ook van de twee filmpjes van Sem en Pip die we via Whatsapp ontvingen, goud waard.❤️❤️❤️
We zijn onderweg naar Greymouth naar Toon, nee deze kan niet masseren, maar is een kennis van Willem, de W van Wapi. Als het goed is staat de BBQ daar al klaar. !!!!
Wat mij opviel op de campings hier is dat de kinderen cricket spelen!!'
Meestal spelen ze voetbal, met hun telefoon of met meisjes, dat laatste is volgens mij universeel all over the world. Maar cricket, ik heb het nog nooit gezien. Ik heb het gevoel dat de avond nog lang, heel lang gaat duren...................... ( dankbaar ).

• 10 Januari 2016 - 11:28

Ad En Lizeth:

Lieve vrienden,

We hebben weer genoten van dit verslag. Even het gevoel dat we erbij waren, maar jammmmmer...... Genieten jullie maar verder met volle teugen. Wij kunnen niet wachten op het volgende verslag. En Paul, misschien collumnist iets voor jouw na jullie vakantie?
    Deze verslagen werken verslavend!!!
    Liefs, Ad en Lizeth

• 10 Januari 2016 - 22:25

Ellen:

Hoi allemaal, wat een lyrische beschrijving van NZ! Leuk hoor!
    Geniet maar lekker!! xx

• 11 Januari 2016 - 09:28

Je Zoon :

Met de hond spelen?! Moet je hier ook maar een keer aan de drank, zo te horen werkt dat goed!!! ;-)